Kidney/Rene (C64.9) - Recurrent renal carcinoma mimicking a goitre: a case report / Gozzo da carcinoma renale recidivo: un caso clinico

Main Article Content

V.D. Palumbo
G. Damiano
M. Bellavia, et al.

Keywords

Abstract

Although the thyroid is a high vascularised gland, it is not a common target of metastases from extraglandular cancer. We reported a case of a 70 year-old woman who underwent total thyroidectomy for multinodular goitre. In the patient’s clinical history a nephrectomy was carried out 2 years before due to unspecified causes. The histopathological examination of the thyroid showed a pattern compatible with clear cell renal carcinoma metastasis. The patient’s relatives revealed, when questioned again, that the nephrectomy was due to the presence of a clear renal cell carcinoma keep concealed to the patient. Thanks to a timely intervention, the mass was removed and a better survival was guaranteed to the patient.

Gozzo da carcinoma renale recidivo: un caso clinico
Sebbene la tiroide sia una ghiandola altamente vascolarizzata, essa non è sede comune di metastasi di tumori extraghiandolari. In questo articolo riportiamo un caso di una settantenne sottoposta ad un intervento di tiroidectomia totale per gozzo multinodulare. Dalla storia clinica della paziente risultava una nefrectomia eseguita 2 anni prima per cause sconosciute. L’esame istopatologico della ghiandola asportata metteva in evidenza un pattern compatibile con una metastasi da carcinoma renale a cellule chiare. Ad uno studio più approfondito della storia della paziente, i parenti confessavano che la nefrectomia era stata conseguente all’insorgenza di un carcinoma renale a cellule chiare tenuto nascosto alla paziente stessa. Grazie ad un intervento tempestivo, la massa è stata asportata ed è stata garantita una migliore sopravvivenza alla paziente.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 113 | PDF (Italiano) Downloads 63